Skąd wiemy, gdzie postawić granicę?

on 21 April 2023 by Alistair Begg

The following article has been taken from https://blog.truthforlife.org/how-do-we-know-where-to-draw-the-line and published in Polish with the author's permission.

(Fragment książki: A. Begg, Brave by Faith: God-Sized Confidence in a Post-Christian World)

Może wydawać się dziwne, że Daniel i towarzyszący mu na wygnaniu młodzi Żydzi uznali złamanie swojej szczególnej diety za granicę nie do przekroczenia. Jednak w Starym Testamencie jednym ze znaków rozpoznawczych ludu Bożego były właśnie przepisy dotyczące tego, co wolno jeść i pić, a czego nie. Dobór pokarmu nie był pozbawiony głębszego sensu; stanowił zewnętrzny przejaw przekonania o tym, co to znaczy należeć do Boga. 

Ze względu na to, gdzie ci młodzieńcy przebywali, czym się zajmowali i jak ich nazywano, ostatnią nicią wiążącą ich z żydowskimi korzeniami i wiarą była dieta. Stąd Daniel stwierdził: „Mogę zrobić to i przyjąć tamto, lecz dalej się nie posunę. Postawiłem granicę; nie przekroczę jej, pozostaję przy swoim stanowisku”.

 

Zdecydowani, nie męczący

Nie możemy uznać Daniela i jego przyjaciół za prowokatorów będących nieustannym utrapieniem dla innych. Nie mylmy pobożności z byciem irytującym. Nie, Daniel cieszył się „przychylnością i życzliwością przełożonego służby dworskiej” (Dn 1:9) [1]. Później, gdy stanęli przed królem, okazali się zdecydowanie najmądrzejszymi i najbardziej przenikliwymi wśród uczniów, nawet w porównaniu z tymi pochodzącymi z babilońskiej elity. Byli inteligentni, atrakcyjni i pracowici. Słuchali uważnie, zjawiali się na czas, dobrze się uczyli. A jednak była granica, której nie chcieli przekroczyć. 

Posiadali zasady i byli zdecydowani się ich trzymać. Stąd zajęli takie, a nie inne stanowisko, ryzykując niezadowolenie króla (a konsekwencje tego bywały tragiczne). 

 

Kryzys ujawnia nasze wnętrze

Postanowienie tego rodzaju nie pojawia się znikąd, niczym kaprys. Nie przychodzi z dnia na dzień; nie znajdujemy go nagle w sobie, gdy stajemy przed wyzwaniem. Sytuacja kryzysowa ukazuje to, co znajduje się w naszym wnętrzu; nie kreuje, a jedynie ujawnia. Gdy tylko mężczyźni ci znaleźli się w jej obliczu, byli gotowi powiedzieć: „Nie, nie poddamy się”.

Historyczna, kulturowa i geograficzna odległość opisanych wydarzeń nie może sprawić, byśmy byli ślepi na wielkość tej decyzji.

Zastanówmy się, z jaką pokusą musieli mierzyć się wygnańcy. Mogli powiedzieć: „Jesteśmy daleko od Jerozolimy. Teraz jest inaczej. Czasy się zmieniły. Prąd jest zbyt silny, by stawiać mu opór, nie wynikłoby z tego nic dobrego. Jesteśmy teraz w Babilonie i musimy osiągnąć jak największy życiowy sukces w Babilonie. Rzeczy, przy których upierali się nasi ojcowie, nie znaczą naprawdę tak wiele, prawda?” (nie łudźmy się, że ten sposób myślenia spotkamy tylko w historii starożytnego Izraela; jest on żywy i ma się dobrze w każdym pokoleniu, również we współczesnym ewangelicznym, bądź ewangelickim chrześcijaństwie).

Daniel, Chananiasz, Miszael i Azariasz nie przyjęli takiej postawy. Martwa ryba płynie z prądem; w górę strumienia płynąć może tylko żywa. Oni zamierzali popłynąć pod prąd. Postawili granice, wiedzieli, gdzie te granice się znajdują i nie zamierzali ich przekraczać. 

 

Szukajmy sił w suwerenności Boga

Dlaczego ci czterej mężczyźni chcieli i potrafili trzymać się przyjętych zasad, będąc pod presją, jaką większość z nas może sobie tylko wyobrazić? Dzięki temu, co wiedzieli o Bogu.

W rozdziale otwierającym Księgę Daniela trzy razy czytamy, że Bóg coś „dał” („wydał”, „zjednał”) i te słowa są kluczowe dla jego zrozumienia. Bóg ma władzę. Ma władzę nad wielkimi wydarzeniami geopolitycznymi. Inwazja i zwycięstwo Babilończyków miały miejsce, ponieważ Bóg zapewnił Nabuchodonozorowi powodzenie. 

Ten sam Bóg, który zsyłał obfite błogosławieństwo w historii i życiu Judy, dał również zwycięstwo oblegającym. Bóg odpowiadał za wygnanie swojego ludu; Bóg odpowiadał za zniszczenie swojej świątyni. Nabuchodonozor przypisywał to wszystko sobie, lecz to Bóg sprawował nad tym kontrolę. Bóg ma władzę nad relacjami międzyludzkimi i wynikami indywidualnych działań. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] Wszystkie cytaty biblijne pochodzą z: Biblia Ekumeniczna – to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu Bez Ksiąg Deuterokanonicznych. Przekład Ekumeniczny z Języków Oryginalnych; Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 2017.

author image
Alistair Begg - He graduated The London School of Theology. In 1983, he became the senior pastor at Parkside Church near Cleveland, Ohio. He has written several books and is heard daily and weekly on the radio program, Truth For Life. The teaching on Truth For Life stems from the week by week Bible teaching at Parkside Church. He and his wife, Susan, were married in 1975 and they have three grown children.